naar nieuwsoverzicht
Datum 18 jan 2024

‘Wij zien commerciële kansen als onze producten zijn vertegenwoordigd, daarom omarmen wij de open UOB’

Bart Tabbers is accountmanager Projecten bij Coolmark, groothandel op het gebied van airconditioning, warmtepompen en koudetechniek. Hij heeft meegedaan met de gapanalyse Koeling.

‘Als groothandel leveren wij meer dan 20.000 artikelen en de open UOB heeft ons gevraagd kritisch mee te kijken naar het domein Koeling: wat staat er, waar lopen jullie tegenaan en wat missen jullie? Weinig van onze concullega’s hebben zich aangemeld om data te leveren en wij willen graag koploper zijn. Wij zien commerciële kansen als onze producten zijn vertegenwoordigd, daarom omarmen wij de open UOB. Verder voorzie ik dat door BIM en 3D-modelleren de UOB in de toekomst een onmisbare tool gaat worden, dus het is goed om daar vanaf het begin bij te zijn.’

Hoe belangrijk is datagedreven werken?

‘Als groothandel leveren wij producten. Als deze producten in de open UOB staan, heeft dit toegevoegde waarde voor de ontwerpfase. De technische kennis loopt overal terug en dan wordt datagedreven werken alleen maar relevanter. Als je van tevoren iets helemaal 3D kunt laten doorrekenen en zien dat het klopt, dat scheelt trammelant, tijd en faalkosten. Je weet dat alles past als je de modellen hebt gevuld met eenduidige en goed beschreven objecten vanuit de open UOB. Ik denk dat een uniforme objecten bibliotheek onmisbaar is om datagedreven en toekomstbestendig te werken.’

‘Als je van tevoren iets helemaal 3D kunt laten doorrekenen en zien dat het klopt, dat scheelt trammelant, tijd en faalkosten.’

Bart Tabbers, accountmanager Projecten bij Coolmark

Waar staan jullie nu?

‘We zijn in gesprek met de merken die wij vertegenwoordigen. Dat heeft tijd nodig, zeker de grote buitenlandse partijen moeten het belang inzien van de open UOB. Ik zie het zo: in de beginjaren van BIM waren de meeste partijen terughoudend en nu is het de norm, omdat iedereen de toegevoegde waarde ervan inziet. Zo zal het ook met de open UOB gaan. Het is veel werk om de bibliotheek te vullen en er hangt een behoorlijke kostenpost aan vast. Wij zijn bereid de grote merken daarin te helpen door de meest verkopende producten in te voeren. De rest kan in een later stadium.

Ik vind dat we met de open UOB een goede weg zijn ingeslagen. Alleen moet er nog heel wat water door de zee om tot een 100 procent kloppende en gevulde bibliotheek te komen.’

Wat is er nodig om dit succesvol te maken?

‘Ik vond het heel leerzaam om als groothandel mee te doen met de gapanalyses. Het dwong me anders naar onze producten te kijken met de partijen die ermee werken aan de voor- en achterkant. Ik vond het positief om samen met ketenpartners en concullega’s naar een groter doel te werken. Dat gebeurt niet vaak, maar dat is ook de enige manier waarop de open UOB kan slagen. We moeten allemaal meedoen, want een installateur heeft niets aan een 3D-model waar alleen maar informatie van één merk in staat. Dat heeft geen toegevoegde waarde. De kracht zit in een rijkgevulde bibliotheek, waardoor het makkelijker is om producten met elkaar te vergelijken. De open UOB staat nu nog in de kinderschoenen. Als iedereen uit de branche op alle domeinen een bijdrage levert, gaat het balletje veel sneller rollen.’

Draag jij ook bij aan het succes van de OpenUOB?

Wil jij net als Bart bijdragen aan het succes van de OpenUOB? Meld je nu aan, pak één van je bestaande projecten en test hoe snel je deze in de OpenUOB kunt maken. Testen kan tot eind februari 2024.